Vilka är de bästa badshortsen för sport och träning?
Man hör ofta att badshorts för sport och träning skiljer sig mycket från vanliga badkläder när det gäller funktion och komfort. Jag undrar därför vilka badshorts som är bäst anpassade för träning, både när det gäller material och passform? Jag har nyligen börjat simma regelbundet och behöver något som torkar snabbt och ger bra rörelsefrihet. Det är också viktigt att shortsen känns sköna mot huden och klarar av hårdare användning utan att slitas för fort. Har någon erfarenhet av vilka modeller eller material som är mest effektiva för sportiga aktiviteter? Ligger fokus mer på syntetmaterial eller finns det andra alternativ som känns bättre vid träning?
4 visningar

Jag har sett en hel del bra alternativ när det gäller passform och material för badshorts på
där de har samlat olika modeller som passar både för sport och strand. En vanlig uppfattning är att material som TENCEL™ Lyocell och återvunnen polyester ger en skön och mjuk känsla mot huden samtidigt som de är slitstarka och snabbtorkande. Passformmässigt tycker många att en lite smalare modell känns bäst för rörelsefrihet, men det finns även shorts med lite lösare passform som är skön att ha när man bara vill slappna av. Det är också vanligt att materialet är stretchigt eller något elastiskt för att ge bra flexibilitet, särskilt om man använder shortsen för träning. Komforten handlar mycket om att materialen inte skaver och att badshortsen sitter på plats även när man hoppar i vattnet. Jag har själv märkt att ekologisk bomull i kombination med syntetmaterial ofta känns riktigt behagligt och hållbart över tid. Denna mix av passform och material gör att shortsen funkar som både strandkläder och som träningsplagg utan problem. Med en storlek som passar bra blir det hela ännu bättre, och det är lätt att hitta olika modeller i alla storlekar.