top of page

Columbus - Digital transformation for a better tomorrow

Vi fick möjligheten att sätta oss ner med Alexander Tonelli, Rekryterings & Employer Branding ansvarig på Columbus. Detta efter de blivit tilldelade 3 av CareerEye's utmärkelser



Snabbfakta Columbus:


Grundat: 1989 Ägare: Börsnoterat Värderingar: Stay Curious, Collaborate, Build Trust, Deliver Costumer Success - som ni märker, lade vi vikt vid att de ska vara actionorienterade ;)

Anställda i Sverige: 463 Snittålder på anställda i Sverige: 44år Rekryteringar per år i Sverige: ca 100 Huvudmålgrupp: IT-konsulter inom affärssystem eller E-handel Förmåner som anställd: https://careers-sv.columbusglobal.com/pages/colleagues-and-benefits

Remote/kontor/hybrid: Flexible remote guidance vilket betyder att man får bestämma det i teamet. I mitt team är vi inne på kontoret onsdag och torsdag. Columbus WHY är “digital transformation for a better tomorrow”


Snabbfakta Alexander Tonelli:


Titel: Global Head Of Talent Acquisition & Employer Branding År som anställd: 6 Bor: Stockholm, Sollentuna Familj: 3 döttrar och fru Utbildning: Personalvetare med inriktning Arbetsvetenskap Älskar: Läsa böcker (gärna där man kan lära sig något nytt) För tillfället läser jag "4 Disciplines of Execution" med Sean Covey som inspirerar mig i tydligare målsättning och uppföljning.

Ser gärna om The Office (US) för att bli en bättre ledare (ironisk här även om det finns delar i Michaels ledarskap som är fina)


Vill bli bättre på: En massa saker, just nu vill jag bli bättre på internationellt ledarskap.


Det bästa med Columbus som arbetsgivare:

  • Det händer saker hela tiden internt för att vi ska bli ett bättre företag än igår. Det gäller även vår globala funktion, mitt team och mig själv. Detta är väldigt utvecklande.

  • Kulturen där samarbete och förtroende värderas högt bidrar till ett trevligt klimat

Det bästa med medarbetarna på Columbus:

Jag upplever att det finns en stor respekt för ens kunskap, tankar och tid hos våra medarbetare.


Columbus har blivit tilldelade 3 utmärkelser som är baserade på era betyg på CareerEye, vad säger du om det?


Fantastiskt roligt att se och det visar på att vår satsning på att vara transparenta har gett resultat. Det glädjer mig att höra alla positiva saker kollegorna skriver om oss och att få lyfta vidare eventuella förbättringar.

“Top Company” (4.0 eller mer i snittbetyg) “Happy Company” (4.0 eller mer i “Trivsel & Arbetsmiljö”) “Open Company” (En arbetsgivare som aktivt vill öka sin transparens på Careereye)



Nuläget på Columbus:

Vad händer just nu på Columbus?

Stort fokus på att få ihop konsult och support teamen hos oss för att kunna möta kunder bättre i samband med att installationer sker oftare idag med cloud och därav behöver vi jobba närmare varandra.

Just nu genomgår vi implementeringsworkshops kopplat till våra ledarskapsprinciper som är för oss alla genom ett train the trainer concept från ledare till ledare och sedan vidare ut hela vägen ut till teamen. Kul att se hur dessa tas emot då jag varit med och tagit fram principerna.


Framåt på Columbus:

Vad har ni för fokus framåt?

Fortsätta tänka och arbeta globalt.


Din LinkedIn profil: “Bygger vårt företag en rekrytering i taget”


Hur gör ni detta / vad har fungerat bra för er?

Vi bygger vårt företag en rekrytering i taget handlar om att se värdet i vår funktion och vilken styrka en riktigt bra forskningsbaserad rekryteringsprocess kan ge i byggandet av företaget. Utöver det tar vi in personer som delar våra värderingar och kompletterar teamet med sina personligheter. Det företag vi vill ha imorgon byggs redan idag.


Vad har ni testat som inte varit lyckat?

Det finns säkert många saker, men utan testandet hade vi inte varit där vi är idag. En tydligt sak som vi fick göra om var våra värderingar som togs fram top-down för några år sedan.

Dessa gjordes om för ett år sedan med mycket hög grad av involvering i framtagandet.

Stor skillnad i mottagning och användande av värderingarna. Vi har även adderat på Ledarskapsprinciper.

Hur ser en rekryteringsprocess ut hos er?

Det är nog rätt så likt många andras processer men också varierande beroende på roll och affärsområde. Det finns dock gemensamma delar i alla dessa som: Standardiserad telefonintervju med oss från TA-Teamet, användning av logiska och personlighetstester, intervjuer med chefer och kollegor samt någon typ av praktisk del som case eller tekniska tester.


Det som skiljer är hur vi arbetar konstant med att förbättra upplevelsen genom att mäta och justera kommunikationen och processen hela tiden.


Vad gör ni för att sticka ut gentemot era branschkollegor?


Vi försöker stenhårt att hitta vår väg även om kommunikation kan verka rätt så lik andra företag inom branschen. Det är också det som utmanar oss att bli bättre hela tiden. Det vi sprider mycket internt i vår kommunikation som vi tror kommer ge resultat är en del tips, här kommer tre av dessa.

  1. Bryt mönstret - klassiskt kommunikationsknep men skär igenom bruset genom att göra något oväntat eller ta motsatt åsikt om något vedertaget. Vi hade en blogg till exempel om varför kollegor lämnar oss.

  2. Ta en tydlig ståndpunkt - kandidater och medarbetare kräver handlingskraft av företag idag när det gäller att stå upp för saker som är fel. Vi avyttrade vår ryska verksamhet till exempel när kriget mot Ukraina satte igång.

  3. Var autentisk - En tidlös klassiker, vilket CareerEye och vårt öppna instagramkonto hjälper oss med.


Tips för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke:

Några tips till arbetsgivare som ännu inte kommit lika långt som er


Väldigt bred fråga och företag kan befinna sig på olika platser. Men innan du kan stärka ditt arbetsgivarvarumärke behöver du först definiera den och ta fram vilka du vill attrahera. TIllämpa sedan en inbound recruiting metodik (googla).


Framtidsspaningar inom området Rekrytering / Employer Branding / Karriär:

Vad ser du/ni i spåkula framåt?


Remote är här för att stanna. De företag som lyckas ställa om bra här är vinnare. Företag kanske gör om sina kontor till mer sociala, innovativa och lärande miljöer vilket påverkar employee experience i en positiv riktning.


I och med de ekonomiska läget kan det bli så att kandidater är lite mer selektiva vid byte av jobb, hjälp dem välja lättare genom att skippa välklippta employer branding innehåll och erbjud en direktlina in till dina kollegor. Vi ska till exempel införa en videomodul för att medarbetare själva ska kunna svara på frågor via egna kameror och dela.


Tips på bra/givande verktyg:

I arbetet, gärna inom rekrytering eller employer branding

  • Ta certifiering inom Hubspot inbound gratis om du inte redan gjort det.

  • Använd ett sourcingverktyg för att underlätta kandidatdialogen.

  • Som vanligt, forskingsbaserade verktyg i processen och kompetensbaserade frågor.


Ni använder er av CareerEye:

Varför gör ni det? Vi tror på att visa upp den äkta sidan av oss som företag även om det innebär att blotta vissa brister. Vad gillar ni mest med CareerEye? Att det är enkelt att använda och att vi kan ha CareerEye-widget på våra annonser. Vad saknar ni? Lite mer övergripande analyser av alla företag, metadata analyser.

Vad skulle du säga till arbetsgivare som inte vågar ta steget och vara aktiv / låta sina medarbetare betygsätta dem på CareerEye?

Våga lita på era medarbetare och se det som ett sätt att utvecklas som företag genom att lyssna in vad de säger. Kandidater väljer de företag som känns äkta och detta är ett steg i den resan.


Varför välja CareerEye och inte Glassdoor = Mer lokala


Nyfiken på att veta mer om Columbus?




















bottom of page